Visitamos no MUSEO DO CENTRO GAIÁS a exposición “Galicia, un relato no mundo”, que explora a interacción entre o territorio histórico galego e o resto do mundo nun percorrido que nos leva desde a prehistoria ata a actualidade.
(máis información e imáxenes da CIDADE DA CULTURA nesta ligazón) |
Estrutúrase arredor dos MITOS, as
HISTORIAS, as MEMORIAS e as VIDAS dos galegos e galegas en
diferentes épocas e contextos xeográficos.
Concibida como a primeira de tres grandes
exposicións da Xunta con motivo do Xacobeo 2021, céntrase nas relacións
internacionais de Galicia e a súa presenza no mundo. No
marco da exposición chegan por vez primeira a Galicia, destacadas pezas de alto
valor simbólico para a historia e a cultura do noso país e que se atopan en
prestixiosas coleccións museísticas en distintos recantos do mundo. Comisariada polo xornalista, profesor e
divulgador Manuel Gago Mariño, “Galicia, un relato no mundo” examina o papel de
diferentes culturas, pobos e grandes eventos históricos na conformación da
historia e da identidade galega. Tamén as relacións e a profunda conexión da
comunidade galega con outros países –sobre todo europeos e americanos– rompendo
co mito de illamento e periferia e explorando o papel e o impacto de Galicia no
mundo.
MITOS é o punto de partida da exposición e explica como no imaxinario de
Galicia a idea da viaxe e da relación co foráneo é central. Esta parte da
mostra explora os relatos lendarios construídos desde a Idade Media ao redor
das orixes de Galicia, boa parte deles baseados na idea de tránsito, con
figuras mitolóxicas do Mediterráneo e do Atlántico.
Aquí exponse por primeira vez en Galicia, o
LIBRO DAS INVASIÓNS. Nos
mitos fundacionais da identidade de Galicia, a idea de viaxe é fundamental.
Trala chegada ou partida de famosos personaxes mitolóxicos está o propósito de
prestixiar o territorio, os seus habitantes e gobernantes. Ao longo da fachada
atlántica forxáronse historias sobre un pobo de conquistadores que navegaban de
ribeira en ribeira, uns relatos que conectan Galicia e as Illas Británicas.
O Lebor Gabála Érenn, ou Libro das Invasións, é
parte do Libro de Leinster, unha das
principais compilacións da literatura medieval irlandesa. Trátase da obra onde
se atopa a primeira mención coñecida a Breogán, o líder mítico cuxo fillo Ith
avistou Irlanda por primeira vez desde o FARO DE BRIGANTIUM.
Custodiado polo Trinity College de Dublín, o
Libro das Invasións sairá por vez primeira de Irlanda para ser exposto en
Galicia, un relato no mundo. Foi producido entre os séculos XII e XIII polo
abade Áed Ua Crimthainn no mosteiro de Tír-Dá-Glas (Tipperary, Irlanda).
Reúne
fontes mitolóxicas, bíblicas e de autores cristiáns para dar conta das
invasións de Irlanda por diferentes pobos, os últimos dos cales serían os
milesios, procedentes da cidade galega de Brigantia.
Entre as fontes máis importantes do Libro das Invasións está o historiador Paulo Orosio, oriundo de Braga, que no século V describe o vínculo entre Irlanda e Brigantia.
Séculos despois, no XIX, a través do traballo do
historiador Manuel Murguía a lenda de Breogán incorporaríase á tradición
cultural e identitaria de Galicia, que no propio Himno se convertiría no Fogar
de Breogán.
HISTORIAS percorre seis mil anos seleccionando momentos nos que a relación co
mundo foi especialmente determinante. Céntrase no relato cronolóxico das
interaccións entre Galicia e o resto do mundo desde a prehistoria ata a Segunda
Guerra Mundial, prestando atención tamén ao impacto doutras culturas en
Galicia.
Nun primeiro panel, móstransenos diferentes tipos
de GRAVADOS RUPESTRES, moi estendidos no noso territorio e vinculándoos cos de outras
partes Europa.
Son moitas as pezas interesantes que podemos ver
e que gardan estreita relación con Galicia.
A tecnoloxía permitirá enriquecer a experiencia
dunha exposición que reunirá máis de 300 pezas senlleiras da cultura galega e
do patrimonio universal. Os sistemas sensoriais de presenza, permiten detectar a posición ou o
interese do visitante para despregar distintos niveis de información, que
axudan a comprender o significado e a procedencia das pezas. Como o colar atopado en Silleda de variscita e
ámbar, dous elementos non presentes en Galicia que xa aluden ao intercambio de
materiais do 4.400 antes de Cristo.
Neste outro espazo, cóntasenos como as dimensións
e a estructura urbana de LANSBRICA,
achégana aos oppida ( grandes castros) de centro europa, que tamén disponen de
áreas centrais e delimitadas para usos relixiosos e colectivos.
Aquí podemos ver pezas relacionadas con este e outros grandes enclaves castrexos.
Como estas do Museo Arqueolóxico do CASTRO
DE SANTA TREGA.
Outra peza relevante da exposición é o GUERREIRO
DE LESENHO.
[Estatua de Guerreiro Galaico. 173 x 54 x 30 cm. Granito. Museu Nacional de Arqueologia. Lisboa. Portugal] |
Peza central para
entender a Idade do Ferro no noroeste da Península Ibérica, grazas á súa
riqueza iconográfica. Desempeñará unha función nodal na exposición como clave
para contextualizar diferentes obxectos arqueolóxicos que amosan conexións
formais, culturais ou tecnolóxicas en relación con outros pobos da Idade do
Ferro e tamén para relatar os primeiros encontros entre os pobos galaicos e o
imperio romano, a través da iconografía da caetra.
Nas estatuas de guerreiros galaicos, a caetra, o
escudo, é o elemento da panoplia máis visible e relevante e sempre se
representa de maneira frontal. Será este o primeiro símbolo do noroeste
peninsular, singularizado como tal, que represente visualmente ao noroeste de
Iberia en Roma, no corazón do Imperio, nos primeiros tempos da conquista
relatando os primeiros encontros entre os pobos galaicos e o imperio romano.
Agora, a realidade aumentada permitenos viaxar no tempo e
no espazo ata o SEBASTEION da cidade de Afrodisias, na Turquía
occidental: un monumental templo conmemorativo da memoria do primeiro emperador
romano, Octavio Augusto, onde figura a inscrición máis distante que coñecemos
referida ao pobo dos galaicos. As persoas visitantes poden interactuar cunha
réplica a tamaño real da inscrición e, a través de tablets, ‘erguer’ ao seu
redor o templo tal e como se coñecía a finais do Imperio romano.
Podemos ver relevantes mostras de escultura
romana, como a estela funeraria custodiada no MUSEO QUIÑONES DE LEÓN de Vigo.
Á súa beira móstrase, traída do MUSEO PROVINCIAL DE LUGO, a ESTELA BIFRONTE DE ADAI, en cuxo anverso
aparecen dúas figuras sedentes de diferente sexo, vestidas e peiteadas á
maneira tardía.
No reverso hai dúas escenas, na superior móstrase a loita entre un home e un oso e no inferior tres aves.
Xunto a esta peza atopámonos co sartego que
tivemos a oportunidade de ver na igrexa de San Sadurniño de Goiáns (PORTO
DO SON).
A Gallaecia do final do Imperio Romano foi un
territorio moi dinámico. As elites teceron unha rede de contactos con todo o
Imperio e documéntase unha activa participación no intenso circuíto comercial
que conectaba o Mediterráneo oriental co norte de Europa. Exeria, aristócrata
galaicorromana, é a primeira escritora coñecida da Península Ibérica e
representante do conxunto escaso de mulleres da Antigüidade tardía que
emprenderon a peregrinación de Occidente a Oriente movidas pola piedade e a
curiosidade de coñecer os escenarios da Biblia.
O manuscrito do ITINERARIO DE EXERIA forma
parte do CODEX ARETINUS 405, descuberto en 1884 por Gian Francesco
Gamburrini na Biblioteca de Arezzo.
O texto foi transcrito no século XII,
posiblemente no mosteiro de Monte Cassino, a partir dun manuscrito anterior.
Desde o século XIX, o Itinerario da virxe Exeria foi obxecto de numerosas
edicións e traducións en todo o mundo, sendo unha das fontes máis valiosas para
coñecer a espiritualidade da Antigüidade tardía e o papel da muller nese tempo.
[Peregrinato Egeriae, (O Itinerario de Exeria). Manuscrito. S.XI. Biblioteca
Comunale di Arezzo. [1ª vez en Galicia].
Outras das pezas destacadas é o [Mapa Imago Mundi de Honorius de
Autum (MAPA DE SAWLEY). Editado por Henry de Mainz, s XII. The Parker
Library, Corpus Christi College, Cambridge]. O Mapa de Sawley revela o
coñecemento do reino de Galicia en Europa no século XII, durante a coñecida
como "Era Compostelana", un período de especial florecemento
cultural, económico e institucional do reino. Datado cara 1190, contemporáneo
do Pórtico da Gloria, o mapa sitúa a catedral de Santiago coma o edificio máis
importante de Europa, ilustrándoa nun tamaño incluso maior que a Basílica de
San Pedro de Roma.
É un dos primeiros mapa mundi europeos e está
considerado o mapa enciclopédico máis antigo conservado das Illas Británicas.
Os mapas enciclopédicos son una síntese de saber pois non só colocan
representacións xeográficas, senón os outros saberes do seu tempo: históricos,
bíblicos e lendarios. Foi descuberto na biblioteca da abadía de Sawley, un
mosteiro cisterciense de Yorkshire, e esta será a primeira vez que se exporá en
Galicia.
Cruz Patada das TORRES DO OESTE (época de Alfonso II) |
Dentro deste espazo, sobresaen as pezas que a continuación detallamos:
No s. XII realizáronse en Compostela diversas reproducións do Códice Calixtino co ánimo de propagar por toda Europa o culto e a peregrinación a Santiago, chegando a importantes centros de culto e intelectuais da época ao longo do continente. O propio Liber Sancti Iacobi foi escrito coa vocación de prestixiar e conectar Compostela e Galicia co resto de Europa, creando a lenda da aparición de Santiago ao emperador Carlomagno, a figura con máis renome da Europa medieval, e a súa chegada a Compostela.
Os LIBER SANCTI IACOBI do Vaticano e de Salamanca –que toman como modelo o códice compostelán– inclúen miniaturas recollendo a escena do encontro entre Santiago e o emperador, contribuíndo á difusión da lenda por todo o continente. Son dous dos tres únicos códices calixtinos iluminados –ademais do orixinal de Santiago de Compostela– e permiten observar detalles gráficos perdidos no orixinal compostelán, como é o propio rostro do emperador Carlomagno.
Liber Sancti Iacobi. S. XII. Archivio San Pietro c. 128. Città del Vaticano, Biblioteca Apostólica Vaticana.
Liber Sancti Iacobi (Codex Calixtinus). Siglo XIV (ca.1325). Universidad de Salamanca. Biblioteca General Histórica.
O CANCIONEIRO DA VATICANA é, xunto co
Cancioneiro de Ajuda e o Cancioneiro da Biblioteca Nacional de Portugal, un dos
corpus nos que se garda a lírica galego portuguesa medieval, nacida nunha época
de especial esplendor cultural, económico e político da Era Compostelá no
século XII. Trátase dunha obra cun excepcional valor simbólico para a nosa
cultura –que se exporá en Galicia por vez primeira– pero tamén central na
tradición literaria de Europa. A lírica galego portuguesa, xunto coa poesía na
lingua de oc (Occitania) e de oïl (norte de Francia), foron as primeiras
expresións literarias en lingua romance do continente.
Trátase dunha colección monumental de 1.200
cantigas copiadas en Italia a finais do século XV e principios do XVI por orde
do humanista italiano Angelo Colocci, copias realizadas a partir dos orixinais,
hoxe desaparecidos. Nel figuran os nomes máis emblemáticos da tradición
literaria galego portuguesa medieval: os reis Afonso X O Sabio, Don Dinís, Paio
Gomes Chariño, Afonso Eanes do Cotón, Pero da Ponte, Meendinho ou Airas Nunes,
entre moitos outros.
O Camiño de Santiago: un universo medieval A
Galicia do século XII e as historias do Camiño de Santiago cobran vida nas mans
dos e das usuarias a través dunha mesa interactiva e de recursos propios do
mundo dos videoxogos. A interacción con diversos obxectos reais –como cerámica
ou moedas– distribuídos nunha mesa desencadean eventos e transformacións nun
mundo virtual que, proxectado nunha gran pantalla, reacciona en tempo real.
Outra das pezas destacadas e a BIBLIA KENNICOTT, recoñecida como unha
obra mestra da iluminación medieval, un dos manuscritos hebreos máis valiosos
da Historia e a testemuña máis importante da presenza xudía en Galicia.
Rematouse na Coruña o 24 de xullo de 1476 (o ano 5236 da Creación, no cómputo
xudeu). Foi un encargo dun importante comerciante da cidade, Don Isaac, fillo
de Salomón de Braga. Isaac e a súa familia tiveron que marchar da Coruña entre
1492–1493 por mor do decreto de expulsión dos xudeus promulgado polos Reis
Católicos e moi posiblemente levaron a Biblia con eles.
O libro seguiu un azaroso camiño por Portugal, o norte de África e Xibraltar e durante 300 anos estivo desaparecida. En 1771, Benjamin Kennicott, responsable da Biblioteca Radcliffe da Universidade de Oxford, xestionou a súa adquisición para os fondos da institución. En 1872 a Biblia sería transferida ás Bibliotecas Bodleian, tamén da Universidade de Oxford, onde continúa ata hoxe que, 500 anos despois do exilio dos seus propietarios, volverá a Galicia para ser exhibida no Museo Centro Gaiás, ao carón doutras obras senlleiras cun importante valor simbólico para a cultura e historia de Galicia. Numerosos colectivos e voces teñen solicitado ao longo destes anos a exposición en Galicia desta obra universal.
A Biblia é un magnífico expoñente da confluencia artística na España do século XV das tradicións artísticas musulmás, hebreas e cristiás. Dun extraordinario valor histórico e artístico, é tamén a mellor testemuña da presenza xudía na Baixa Idade Media en Galicia, a onde volve máis de cincocentos anos despois de saír da Coruña no século XV.
No blogue dedicamos un apartado a ESCULTURA, fermosas mostras de arte. |
O sepulcro humilde ou luxosos non só era, na cultura cristiá, a morada para o corpo ata o día da resurrección da carne, senón tamén unha lección de historia que nos permitía achegarnos á vida e á sociedade á que pertencera o defunto e completar a visión da época, á vez, que enriquecía o noso patrimonio artístico.
NESTA LIGAZÓN mostrareivos a que para min, constitúe a máis orixinal e extraordinaria colección de monumentos sepulcrais e estelas que conseguín ver en Galicia.
As novas tecnoloxías permiten mergullarse de cheo
en Galicia, un relato no mundo para aqueles que queiran ir máis alá da mera
contemplación das pezas que a componen. Interactuando coa pantalla, iremos
coñecendo a historia do nobre Ponto.
Nos séculos XVI e XVII, a gran nobreza galega integrouse nos proxectos da monarquía hispánica ao longo do imperio. Os galegos destacaron no exército e, sobre todo, no exercicio da diplomacia. Grazas aos contactos establecidos nos seus vicerreinados en Italia, os condes de Lemos e Monterrei convertéronse en afamados coleccionistas da arte do seu tempo. Pedro Fernández de Castro, coñecido como Gran Conde de Lemos, foi unha das figuras políticas máis destacadas do reinado de Felipe III, presidente dos consellos de Indias e Italia e vicerrei en Nápoles, ademais de Alguacil Maior do Reino de Galicia. Foi un destacado valedor dos grandes escritores do século de ouro, e mantivo amizade con Miguel de Cervantes, Luís de Góngora ou Lope de Vega, entre outros.
Na pinacoteca dos Lemos atopábanse obras extraordinarias.
Lembremos, que hoxe en día, no ESCORIAL
GALEGO, podemos admirar unha magnífica PINACOTECA
na que destacan dúas pinturas do GRECO.
Son un namorado de todo o relativo a Galicia,
pero cando ves nunha importante exposición como esta, algo moi próximo a un
mesmo, a sorpresa é aínda maior. Iso é o que me pasou ao contemplar estes EXVOTOS DEL
SANTUARIO DE PASTORIZA (ARTEIXO).
Finaliza o percorrido sobre as HISTORIAS
no espazo sobre a II Guerra Mundial:
galegos no conflito.
É o momento de subir ao segundo andar e visitar o
terceiro apartado desta mostra. MEMORIAS propón unha viaxe pola
emigración galega desde o século XVIII ata hoxe en día, percorrendo as causas e
características dos movementos migratorios e o seu legado a través do impacto
na economía, na arte ou na construción da identidade galega.
Entre outras aplicacións, a
mostra ofrécenos OS ADEUSES EN REALIDADE VIRTUAL é una singular experiencia inmersiva na que se
combina un espazo real e un espazo virtual para converter o balcón do segundo
andar do Museo Centro Gaiás na cuberta dun transatlántico de mediados do século
XX que parte do porto da Coruña para América. Cunha mochila e gafas de
realidade virtual, os participantes poden mergullarse con liberdade na cuberta
do barco, interactuar con obxectos e con personaxes e revivir o momento da
partida cara América que experimentaron os seus devanceiros.
Veremos parte do legado dalgún deses emigrantes.
As músicas da emigración, nos descubre a
descoñecida producción musical galega de principios do século XX.
A SANTA, escultura en madeira policromada de Francisco Asorey, é unha das pezas máis destacadas do traballo do escultor cambadés e tamén dunha das obras de arte galegas máis significativas e controvertidas do século pasado, polo potente e provocador simbolismo co que representou a muller galega, rachando cos códigos estéticos vixentes naquel tempo.
Foi presentada en 1926 na Exposición Nacional de
Bellas Artes en Madrid, onde Asorey levaría a primeira medalla da exposición
con outra obra, San Francisco. A Santa, pola súa banda, provocou gran sorpresa
pola súa representación dunha labrega galega espida, portando un xugo de vacas
e moi afastada da figura feminina idealizada predominante no momento. A obra
causou un amplo debate na prensa arredor da representación do corpo da muller e
da lectura política da obra, que se asociou aos esforzos da muller labrega
galega, pero que tamén se entendeu como un símbolo da situación da Galicia da
época. Anos despois, nunha entrevista á prensa en 1956, Francisco Asorey
consideraría esta escultura como a obra da que se atopaba “máis satisfeito”.
A Santa foi adquirida pola Casa de Galicia de Montevideo (Uruguai) e partiu de Vigo para América en 1951, sendo testemuña imprescindible do valioso e amplo patrimonio cultural galego do século XX preservado nos centros e sociedades galegas de América, e unha mostra do interese da diáspora pola cultura de Galicia.
Para rematar este fermoso e interesante percorrido, VIDAS detense na presenza
actual de Galicia no mundo, especialmente a través da idea da exportación e a
presenza comercial, conectando ás persoas visitantes co presente e con temas
como a imaxe exterior de Galicia, a dimensión internacional da lingua galega ou
a construción das relacións internacionais.
15 NOV 2019 - 12 ABR 2020 Museo Centro Gaiás
(andar 1 e 2)
De martes a domingo de 10 a 20 horas | Entrada de
balde
Visitas comentadas De martes a domingo ás 17.30
horas De balde | Máximo de 25 persoas por grupo na visita. Acceso por rigorosa
orde de chegada
INFORMACIÓN RECOLLIDA DAS SEGUINTES LIGAZÓNS
VISITA OUTROS SORPRENDENTES LUGARES DO MUNICIPIO DE SANTIAGO NESTA LIGAZÓN,
CUN MAPA
PARA CHEGAR A CADA UN DELES.
No hay comentarios:
Publicar un comentario